I love SU - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Elmar Nijboer - WaarBenJij.nu I love SU - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Elmar Nijboer - WaarBenJij.nu

I love SU

Door: Elmar Nijboer

Blijf op de hoogte en volg Elmar

29 April 2014 | Curaçao, Willemstad

Morgu!

Hier volgt een waarschuwing voor alle lezers:
Dit verslag bevat jaloersmakende foto’s en (ietwat veel) tekst.

Zaterdag 19 april was het dan zover. Antoine en ik hadden de koffers gepakt en waren klaar voor de trip naar Suriname. Eerst gingen we nog even naar een strandfeestje op Curcacao aangezien we pas laat hoefden te vliegen. Nadat ik even een drankje had gehaald om in de stemming te komen waren mijn slippers weg. Overal gezocht maar tot de conclusie gekomen dat ze gejat waren, dus helaas. Later liepen we naar de auto om naar het vliegveld te gaan, en daar zag ik mijn slippers liggen bij een groepje Antilianen. Ik heb ze vervolgens rustig gepakt en ben verder gelopen.. Niks aan het handje. Wat een criminaliteit hier zeg.. haha

Op het vliegveld aangekomen ging alles vlekkeloos. We waren zo ingecheckt en waren klaar voor de reis. Er stond dat onze vlucht vanaf gate 2 zou gaan, hier hebben we dan ook rustig plaatsgenomen. Toen de gate open ging, stonden we dan ook goed vooraan. Antoine's kaartje was al gescheurd, toen de persoon die mij moest helpen zei dat we verkeerd zaten. Dit was de gate naar Bonaire, dus we waren bijna naar Bonaire gegaan ipv Suriname. Ook niet gek eigenlijk.. Na een uurtje vertraging gingen we dan toch eindelijk naar Suriname. Toch niet zo vlekkeloos als het op voorhand leek..

Peter en Marlies stonden ons daar al een tijdje op te wachten en we konden dan ook snel naar hun huis. Een prachtig huis met een mooie tuin. We hebben meteen maar even een Parbo biertje gedronken in de hangmat om dit avontuur goed te beginnen. Heerlijk gedronken en gepraat en toen was het al weer zo half 5, dus tijd om te slapen.

De volgende ochtend lekker uitgeslapen en toen Lindsay er ook was zijn we lekker aan de Paasbrunch begonnen. Dit was heerlijk en de geschilderde eitjes van Peter waren ook zeer goed. Daarna zijn we een beetje rond gaan rijden om Parimaribo te verkennen. Natuurlijk een foto gemaakt bij I ♥ SU dingetje (zie foto). Die avond zijn we heerlijk uiteten geweest bij ‘t Vat, waar we Surinaamse Pom hebben gegeten (niet lekker). Vervolgens nog even ons geluk beproefd in het Casino. Dat ging me aardig af.

Maandag en dinsdag stond onze eerste trip op de planning. We gingen naar Brownsberg en Stuwmeer. Onze reisleider was eigenlijk een kok. Maar doordat de andere ziek was moest hij het gaan doen. Gili was een grappige vent die meer hield van bier drinken dan van rondleiden. Toch heeft die ons veel laten zien. We zijn langs scholen gegaan omdat Antoine en ik benieuwd waren naar hoe de scholen op Suriname zijn. Wat ons vooral opviel was dat er erg kleine klassen waren. Vervolgens zijn we richting Brownsberg gegaan. Antoine en ik hebben onze ogen uit gekeken. De natuur was zo mooi. Nadat we onszelf geïnstalleerd hadden in het huisje kon de echte tocht beginnen. We moesten over kleine paadjes richting de watervallen. Dit was op zich aardig zwaar. Het werd echter nog zwaarder toen het later knetterhard ging regenen. Maar dit was juist genieten, daarvoor zijn we naar Suriname gekomen.

De watervallen (Leoval en Ireneval) waren verder prachtig. Een heuse foto-shoot gehouden en lekker gechilld. We hebben ook mooie dieren gezien in de jungle, zoals apen, slangen, kikkers en papegaaien. Nadat we de watervallen bezocht hadden zijn we terug gegaan naar het huisje en lekker bami gegeten (dat eten de Surinamers volgens mij elke dag) en wat djogo’s Parbo (heerlijke grote flessen rijstebier) gedronken.

De volgende dag gingen we al weer op tijd eruit om richting het stuwmeer en Stone Iland te gaan. Vooral het stuwmeer was erg mooi. Doordat er een stuwdam geplaatst was, om te voorkomen dat Parimaribo onder zou lopen, was een deel van het regenwoud verdwenen onderwater. De bomen gingen dood en je zag alleen nog kale boomtoppen. Daar zijn we met een korjaal (typisch Surinaams bootje) gaan varen richting een klein eiland waar we apen konden spotten. Daarna zijn we rustig, nadat we nog even Roti hadden gegeten en een kreek hadden bezocht, naar huis gegaan. Helaas was de benzine onderweg op. Toen was het wachten totdat er iemand een blikje benzine kwam brengen. De Surinaamse Jeroen was onze held. Trip 1 zat erop. Zeker geslaagd.

Woensdag en donderdag stond onze tweede trip op de planning. De trip naar Galibi, de zeeschildpadden. Bij deze trip gingen meer mensen mee dus dat leek ons wel gezellig. Na een lange busreis konden we eindelijk in een korjaal stappen om eerst een bezoek te brengen aan Frans Guinea. Daar hebben we een fruitmarkt bezocht (niet boeiend) en de gevangenis bekeken. Vervolgens zijn we door gegaan naar Galibi. Een prachtig eiland. Dit strand kan bijna tippen aan het strand van Curaçao.

Op Galibi hebben we eerst lekker gegeten en vervolgens een wandeling gemaakt over het eiland. Het avondprogramma was echter het leuks. Toen het donker was gingen we in onze korjaal opzoek naar zeeschildpadden. Bij het eerste eilandje waar we aankwamen was het meteen raak. Daar hebben we groene zeeschildpadden gezien en een Leatherback. We hebben gezien hoe een groene zeeschildpad eitjes legde. Heel mooi om te zien. Heel rustig zat dat beestje daar en om de minuut kwam er een pingpongballetje uit haar intieme delen. Echt prachtig om te zien.

Vervolgens zijn we weer terug gegaan naar ons kamp en hebben we nog een paar Djogo’s gedronken en beetje gepraat. Antoine en ik hadden besloten om in een hangmat te slapen. Dit beviel zeer goed. Heerlijk zacht en door de wind werd je mooi heen en weer gewiegd. Ook geen last gehad van insecten dus kon niet beter. De volgende morgen zijn we nog naar de Galibi Zoo geweest. Nou ik wist niet wat ik zag: wat een dieren. Van neusberen tot apen en noem maar op! De neusbeertje mochten nog even vertoeven op mijn schouder voor een mooie foto. Daarna was het al weer de hoogste tijd om terug te varen. Het was wederom genieten op de rivier midden door de jungle. Vervolgens hebben we ons weer goed laten verwennen bij Peter en Marlies. Ik heb daar zelfs weer groente gegeten!!

Vrijdag zijn Antoine en ik Parmaribo gaan verkennen. We zijn op zoek geweest naar souvenirs en beetje cultuur gesnoven. Het was mooi om te zien dat van die oude Surinamers lekker zaten te dammen en schaken midden in Parimaribo op straat. Daarna zijn we even naar onze mede kpz-genoten gegaan. Heerlijk met hun gegeten bij een restaurant dat de zelfde naam draagt als onze hoofdstad in Nederland. Daarna lekker gechilld bij Peter en Marlies en toen was er al weer een dag voorbij.

Zaterdag hebben wij Willems verjaardag ook even goed gevierd. We zijn op een partyboot geweest op de Suriname rivier. Op het begin was het een beetje tam, maar aan het eind van de avond werd er aardig gedanst. Mijn dansmoves waren ook zeker niet verkeerd. Na de partyboot hebben we nog even een afzakkertje gedaan bij Zus en Zo en toen was het mooi geweest.

De laatste vakantiedag hebben we met Peter, Marlies en Lindsay doorgebracht op Berg en Dal. Dit is een recreatiepark in de jungle. Hier zijn we wezen abseilen en kajakken. Vooral het abseilen was echt vet. We gingen over een 210 meter lange baan over de Suriname rivier. Het uitzicht was prachtig. De gidsen maakten de tour compleet. Echt grappige Surinamers waren het. Nadat we ook nog even gechilld hadden in het water was het tijd om weer terug te gaan naar Parimaribo. Hier aangekomen bleek dat de stroom er gedurende de hele middag uit lag. Gelukkig kookte ze bij het restaurant waar wij wouden eten op gas, dus niks aan de hand. Alleen het opeten moest in het donker. Dit had echter wel wat! Vervolgens koffertje gepakt en op tijd gaan slapen, want we vlogen de volgende dag al om 7 uur.

Al met al een prima vakantie. Heerlijk genoten bij Arthur en Marlies. Gastvrijheid ten top! Mooi dat ik tijdens mij stageperiode op Curaçao ook heb mogen genieten van een totaal ander gebied. I ♥ SU

• 29 April 2014 - 08:56

Hans Nijboer:

Mooi avontuur oom Elmar. Veel plezier tijdens de laatste weken op Curaçao!