Karnaval - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Elmar Nijboer - WaarBenJij.nu Karnaval - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Elmar Nijboer - WaarBenJij.nu

Karnaval

Door: Elmar Nijboer

Blijf op de hoogte en volg Elmar

03 Maart 2014 | Curaçao, Willemstad

Gister hebben we Karnaval gevierd in curaçao. De optocht begon volgens de verhalen om 10 uur. Wij wouden een goede plek hebben dus zijn om 9 uur bij ons huis vertrokken.

We merkten al meteen dat het niet druk was op straat. Eigenlijk liepen er nog bijna geen mensen, alleen wat zwervers. Maar zelfs die liepen niet, die lagen nog lekker te pitten. We besloten om maar een stuk te gaan lopen tegen de optocht in, zodat we de parade sneller zagen. Het was echter nog moeilijk om een plek te vinden.Dit kwam doordat er veel plekken langs de weg al waren gereserveerd. Het leek wel houtdorp. Overal waren banken gemaakt van pallets. Deze 'banken' kon je reserveren. Dit wisten wij niet. Na een beste wandeling hadden we een mooi plekje aan het hek gevonden. Hier moesten we nog wel ongeveer 4 uur wachten, aangezien de optocht toch niet zo vroeg begon.

Dat wachten maakte mij niet veel uit. Er viel genoeg te zien. Zoals de overburen, die wel een plek gereserveerd hadden, die uitgebreid begonnen te barbecueën. Wij hadden echter geen eten mee dus gingen we naar een lokaal tentje. Dit was normaal gewoon een woonhuis maar met Karnaval kon je hier eten. Alibaba had allerlei specialiteiten uit curaçao voor ons klaarliggen. Hiermee kwamen we de tijd wel door.

De parade begon eindelijk. Het zag er zeer mooi uit. De mensen hadden allemaal sierlijke kleren aan. (zie de foto's) Het was wel heel anders dan in Nederland. Hier waren er vooral loopgroepen. Er waren geen wagens die mooi versierd waren zoals je dat in Nederland wel ziet. Ook viel het hier op dat er veel sponsors waren. Daar kon je niet omheen.

Na een tijdje hadden Antoine en ik de optocht wel gezien. Wij zijn toen meer naar achter gegaan en tussen de lokale bevolking bier gaan drinken. Goed te doen, alleen moet je wel goed op blijven letten op je spullen.

Nog een leuk weetje: Wij dachten, we gaan net zoals in Nederland verkleed de optocht kijken. Wij waren echter de enigen die verkleed waren...

Verder was het weer rustig aan doen de afgelopen dagen. We zijn naar Willemstad geweest. Dit was wel leuk om even te zien. Hieronder staan ook een paar foto's van Willemstad. Het is wel veelal hetzelfde. Overal zie je dezelfde winkels. Maar de bekendste plekken hebben wij nu ook gezien!

• 03 Maart 2014 - 20:20

Hans:

Mooie belevenis! Geniet ervan!

• 03 Maart 2014 - 21:46

Jolande:

mooi uitgedost :) en dat wachten op de optocht kun je je misschien nog herinneren van zomercarnaval in Rotterdam?